Tuesday 21 June 2011

kesesakan lalu lintas

Punca kesesakan lalu lintas.
  1. Kemalangan.
  2. Pelan pembangunan yang tidak sistematik.
  3. Traffic light yang tidak berfungsi.
  4. Pertambahan pesat penduduk yang  mendiami bandar besar itu sendiri. Pertambahan pesat penduduk bandar ini berpunca daripada penghijrahan penduduk dari kawasan luar bandar. Pertambahan pesat penduduk memerlukan lebih banyak kawasan untuk dijadikan tempat tinggal. Jadi, banyak kawasan yang sepatutnya dikhaskan sebagai persediaan untuk membesarkan jalan raya terpaksa digunakan untuk petempatan penduduk.
  5. Ketidakseimbangan kadar pertambahan antara jumlah kenderaan dengan pertambahan keluasan jalan raya. Setiap hari jumlah kenderaan bertambah, sedangkan penambahan keluasan jalan raya boleh dikatakan amat perlahan. Ketidakseimbangan ini menjadikan kepadatan kenderaan di jalan raya semakin tinggi.
kesan kesesakan lalu lintas
  1. Stress.
  2. Masalah dari pengurusan masa yang tidak mengikut jadual. Hal ini banyak urusan ekonomi dan perniagaan seperti penghantaran barang dari satu tempat ke tempat yang lain sering tergendala dan mengambil masa yang lama untuk sampai ke destinasinya walaupun melibatkan jarak yang dekat.
  3. Kesesakan jalan raya yang serius boleh menyebabkan pencemaran paru-paru, sesak nafas dan pening kepala. Bunyi bising enjin kenderaan boleh menyebabkan kerosakan pendengaran dan masalah gangguan konsentrasi.
Cadangan untuk mengatasi masalah kesesakan lalu lintas.
  1. Dengan berkongsi kereta dan menggunakan kenderaan awam, kita dapat mengurangkan kesesakan lalu lintas. Satu kereta minimum 3 orang.
  2. Pihak majikan atau sekolah juga boleh mengubah waktu bekerja atau bersekolah secara mikro, bermaksud 10 hingga 30 minit lebih awal atau lebih lewat untuk mengelakkan waktu kesesakan.
  3. Jalan-jalan boleh dilebarkan untuk menampung lebih banyak kenderaan.
  4. Kita juga boleh memilih untuk bersekolah atau bekerja di lokasi yang berhampiran dengan kediaman kita.

No comments:

Post a Comment